Denne våren er vi hele fire i teamet hos St. Hans!
Aurora har vært kontorleder siden august, og nå er vår nye kommunikasjonsrådgiver Håvard i gang. Han har allerede vært innom med råd hos det kunstnerdrevne visningsrommet Babel, og bryner seg nå på oppdrag for atelierfestivalen Trondheim Open i samme by, samt for Fotografihuset her i Oslo.
Syvende mor i huset, Johanne, piper til når det trengs fra hornet på veggen.
Etter to år vinker vi farvel til kommunikasjonsrådgiver Maja Hattvang som nå går nye veier. Men helt kvitt oss blir hun ikke! Som frilanser bidrar Maja som medredaktør på boka vi lager med Forbundet Frie Fotografer og designerne i Smuss Studio.
I juni kjørte vi pilotutgaven av St. Hans' kommunikasjonskurs rettet spesielt mot kunstnere. Takk til de fjorten utøverne – primært fra billedkunst, men også inkludert slengere fra musikk og scenekunst – som deltok med liv og lyst, og som i etterkant ga oss tilbakemeldinger om hvordan neste utgave kunne bli enda mer relevant.
Neste utgave kommer nå: 11 desember 2023 kan du bli med oss i tre timer på Zoom. Les mer og meld deg på «Nå ut!» her.
Gjennom 2023 har St. Hans jobbet med å kartlegge villkårene for distribusjon og formidling av kunst- og kunstnerbøker. Sammen med kunstner Bjarne Bare har vi, som en del av pilotprosjekt finansiert av Kulturrådet, snakket med stort og smått av aktører på feltet og utarbeidet en verktøykasse med konkrete løsningsforslag for å bedre situasjonen. Resultatet kan man lese om i en kjekk liten pdf designet av Erland Banggren med illustrasjoner av Ole Magnus Saxegård. Ta en titt her!
Er du kunstner og lager bra greier, men sliter med å nå ut? Vanskelig å planlegge hva man skal si når, i hvilke kanaler?
Kom på nett-workshop i kommunikasjon av kunst hos St. Hans, laget spesielt for kunstnere! Sett av en formiddag og få på plass et bra grunnlag for å fortelle publikum og presse om kunstnerskapet ditt.
Les mer og meld deg på via denne lenken.
I 1832 sto bryllupet mellom den trønderske hospitalforstander Christian Lorck Schive og hans Marine Sophie Wille. Like før de begge døde på 1870-tallet, opprettet de et legat.
Fast forward til 2023, og St. Hans har de siste månedene hatt gleden av å jobbe med Trondheim Kunstmuseum, som annethvert år er vertskap når en av verdens største kunstpriser deles ut: Lorck Schive Kunstpris, vår tids inkarnasjon av det tradisjonsrike legatet.
Listen over årets nominerte kunstnere er ikke snau: Joar Nango, Ane Graff, Ahmed Umar og Anna Daniell! Vi bistår med kommunikasjonen rundt utstillingsåpningen 22. april, kunstnersamtaler med de fire nominerte, og selve prisutdelingen etter sommeren.
God tur til Trondheim!
Hva har vi syslet med de siste månedene, da?
Vi har gitt kurs i markedsføring og i sosiale medier, begge bestilt av den utmerkede lille ressursbomben Visp. Vi har kurset Einar Granum Kunstfagskole i bruken av de selvsamme sosiale kanaler. Vi har vært med på vår andre utgave av atelierfestivalen Oslo Open. Her har vi bistått med strategi generelt og pressearbeid spesielt. Les om årets festival på NRK, i Akers Avis Groruddalen, på Kunstkritikk, i Kunstavisen, i Avisa Oslo og i Aftenpostens guide over vårens høydepunkter. Vi har hjulpet en håndfull begavede enkeltkunstnere med både tekst og prosjektutvikling. Vi har snekret kommunikasjonsstrategi med Trondheim Kunstmuseum og med Unge Kunstneres Samfund. Vi har gledet oss til høsten med festivalen Trondheim Open. Save the date: Åpningsfest 21. oktober! Og vi har nedlagt mye tid på Glasslåven på Granavollen, som hvert øyeblikk blir nye. Hei, Parabol!
Når Johanne i tillegg har totalombygget hjemmet på (joda) St. Hanshaugen samt utøkt staben, sier vi takk for maten og god sommer. Sees på den andre sida!
Vi er stolte av å annonsere en nyansettelse! Maja Hattvang kommer fra jobben som leder for digital markedsføring i forlaget Cappelen Damm, og er utdannet både tekstforfatter og kunsthistoriker.
Hei, Maja, og velkommen til St. Hans. Hvorfor hadde du lyst til å begynne å jobbe med kommunikasjon av akkurat kunst?
Takk! Jeg er tror veldig sterkt at kunst og litteratur er de to tingene som kan gi livet glimt av mening, hvis jeg kan være litt pompøs. Etter noen år i forlagsbransjen var det veldig fint å peile seg inn på kunsten igjen.
(Hvorfor) er du så glad i internett, da?
Jeg vet ikke om jeg er så glad i internett lenger, men prøver å finne tilbake. For det har jo skapt mye ut av intet: Blogging, meme-kultur, ASMR!
Og hva er du mest opptatt av utenfor jobb for tiden?
Liv Køltzow! Etter å ha lest dagbøkene hennes jobber jeg meg gjennom bibliografien etter innfallsmetoden. Hun er rå.
Hvor vokste du opp og hva ville du bli da du var barn?
Jeg vokste opp på familiegård helt i kanten av Østmarka, som sjette ledd i slekta. Ifølge mamma ville jeg bli Beatrix Potter: Bo i et lite hus med hage og katt, skrive og tegne.
Vår nye kommunikasjonsrådgiver har med seg fin magasinjournalistisk erfaring, og skal kombinere arbeidet hos St. Hans med frilansing som skribent. Hun grunnla og driver Kabinettet, en perle av et nettmagasin; begynn for eksempel med kunstnerintervjuene med Yamile Calderon eller Sissel Tolaas.
Bilde av Maja: Johanne Log
Siden de formative år, da vi på denne tiden strenet yre over plassen utenfor Humanistisk Fakultet på Blindern iført den nye høstgenseren, har august vært den beste måneden. St. Hans trives med nystart, og er dette halvåret gira på å sette i gang nye samarbeid med blant andre festivalen Trondheim Open, den bergensbaserte kuratoriske plattformen Volt og den kunstneriske filmens redningsgarde, Filmbyrået Jack.
Vi er også stolte av å ha oppført oss såpass at både Kunsthall Trondheim og visningsrommet Noua i Bodø har gitt oss fornyet tillit.
Tips: 3. september blir det Kulturrådet-seminar der fem piloter fra dette prosjektet for synliggjøring og markedsføring av kunst omsider legger fram sine suksesser og blemmer. Vi har tjent som rådgivere i denne kulturrådssatsingen helt fra starten i tidlig 2020.
I september er undertegnede sidekick på Maria Horveis kurs i kunstkritikk, på oppdrag fra Kritikerlaget og Tidsskriftforeningen. Påmeldingen er åpen, og kurset passer både for ferske skribenter og for erfarne som ønsker påfyll.
På bildet: Hos Marianne og Dan på Noua i Bodø åpner den største utstililngen av året, Power & Paper, 4/9.
Denne våren begynner vi å bistå KORO, det statlige organet for kunst i offentlig rom.
Aller først skal vi presentere prosessen bak verker av fem utvalgte kunstnere eller kunstnerpar: Elise Storsveen & Jon Gundersen; Marte Johnslien; Apichaya Wanthiang; Lotte Konow Lund, og Marthe K. Kampen & Johannes B. Hansen. Resultatet publiseres til høsten. Og de endelige verkene? De kan snart oppleves på gigantiske Campus Ås, dit Veterinærhøgskolen og Veterinærinstituttet i Oslo har flyttet, når de 21 nye kunstprosjektene der offisielt er ferdigstilte i september.
På bildet: Researchmateriale fra Elise Storsveen og Jon Gundersen, som begynte med å saumfare loft, lagre og laboratorier i den gamle Veterinærhøgskolen på Adamstuen. Foto: Elise Storsveen.
Festivalhelgen Oslo Open har i tjue år invitert publikum inn i det aller helligste, kunstnernes atelierer. Men hvordan løse dette under en pandemi, når fysiske besøk er tabu?
Siden desember 2020 har St. Hans jobbet tett med leder Marthe Elise Stramrud, Oslo Open-teamet og designerne i Parabol Studio for å presentere årets #pandeminimumsutgave for presse og publikum. OO lurte pesten og tilbød livestrømmede atelierbesøk i tolv samfulle timer overto dager i strekk. Besøk noen av kunstneratelierene i opptak på OOs Instagram.
Som ærefullt bonusoppdrag fikk undertegnede også intervjue de elleve kunstnerne som ble portrettert i et annet digitalt tilskudd av året, nemlig serien «Atelierbesøk med Oslo Open». Du kan se hele videoprogrammet her.
På bildet: Kunstner Damla Kilickiran i sitt atelier på Kunstnernes Hus.
Nyttårsbrev:
Godt nytt år! I dag er det på dagen to år siden jeg var ferdig i foreldrepermisjon og satte meg til å begynne å planlegge det som skulle bli St. Hans.
Byrået var navnløst, intet kontor huset meg, ingen oppdragsavtaler forelå, og ikke turte jeg engang håpe på å kunne holde meg med en liten gullrekke av oppdragsgivere fra øverste hylle og en vaskeekte koordinator, slik jeg gjør i dag.
En stor takk til alle som har prøvet og feilet (og iblant lyktes!) med St. Hans de siste to årene! Det er et langt lerret å bleke å skulle endre holdningene til kommunikasjon av kunst både hos bransjen selv og blant redaksjoner og publikum. Det lerretet må blekes gjennom utprøving, og det ville vært umulig uten reelle oppdragsgivere.
Aurora og jeg går inn i det nye året lanke i lanke og med fine, nye oppdragsgivere på lista – hei, Oslo Open, Noua, Indre Oslo Matforedling og Stavanger Kunstmuseum! – og ønsker også deg et bedre 2021.
Nyhet, nyhet! Fem pilotprosjekter fra hele Norge annonsert.
Veldig moro at det nå offentliggjøres hvem som får finansiering av Kulturrådet til å sjøsette sine eksperimenter og synliggjøre kunst på nye måter.
Sjekk også ut tidligere godbiter fra kulturrådssatsingen jeg har hatt den ære å jobbe med i hele år, nemlig seminaret om markedsføring av den visuelle kunsten, og Rambøll-rapporten om det samme.
På bildet: Arbeider av Ragna Bley på Kunsthall Oslo.
«Å finne den stemmen gjør man først og fremst gjennom mengdetrening. Jeg har ikke lappen, selvfølgelig, men prinsippet er altså det samme: Mengdetrening. Se mengder av kunst. Skrive mengder av dårlig tekst.»
Se foredraget mitt i serien «Hvordan skrive om kunst», publisert av Kunstnernes Hus forrige uke, via denne linken.
St. Hans jobbet i lavere tempo i noen uker etter koronautbruddet, og håper du hadde mulighet til å tillate deg det samme.
Det har vært en tøff tid, men vi er glade for å annonsere nye samarbeid med både Kunsthall Trondheim, Fotogalleriet, kunstner Kjersti Vetterstad og aksjonen Pauseromsplakater.
Det har vært en glede å få jobbe med Kunstnernes Hus også: Sjekk ut foredraget «Hvordan skrive om kunst» på nett fra 26.5.
De pågående St. Hans-prosjektene ruller videre:
Jubileumspublikasjonen til Einar Granum Kunstfagskole lanseres sent i 2020, bare noen måneder etter planlagt slippdato. St. Hans er redaktør, designet er ved Thea Urdal, foto står Anne Valeur for, og tekstene er av blant andre Andreas Breivik, Ando Woltmann, Aurora Cornelia Nygaard Ødyn, Vilde Horvei og Espen Hauglid. For en gjeng!
Kulturrådets prosjekt for synliggjøring og markedsføring av det visuelle kunstfeltet fortsetter. Her leder jeg en rådgivende gruppe bestående av syv kunstnere, kuratorer og gallerister fra Oslo, Bergen og Bodø. Følg med på St. Hans' Instagram for oppdateringer om seminar og utlysning av søknadsmidler til pilotprosjekter.
NNCA (Nordic Network of Crafts Associations) og Galleri F 15 i Moss byr på antologien «Earth, Wind, Fire, Water», der St. Hans holder i presse- og kommunikasjonsarbeidet etter å ha blitt hanket inn av Norwegian Crafts. Boka er designet av Blank Blank og utgis i forbindelse med den 44. Tendenser-mønstringen ved samme navn, kuratert av Randi Grov Berger. Lanseringen 1.8. vil akkompagneres av et digitalt seminar, følg med for datoer og program!
Kunstkritikk, Nordens ledende nettsted for samtidskunst, har intervjuet meg om St. Hans' raison d'être.
Du kan lese hele saken på denne linken.
Velkommen til St. Hans-Aften!
14.2. feirer vi oppstarten av St. Hans. Program: Intet. Men på menyen står både St. Hans-Bowl og St. Hans-Saften (alkoholfri).
Ta gjerne med en venn.
Hvor & når?
Merkur Bar
Bjerregaards gate 5a, Oslo
14.2. kl 17-20
St. Hans jobber for tiden med Office for Contemporary Art Norway (OCA), Einar Granum Kunstfagskole, Norwegian Crafts, Norsk Kulturråds Kulturøkonomiprosjekt og Kunstkritikk.
På fritiden (hah!) bygger vi sakte, men sikkert opp en mer rikholdig nettside. På snarlig gjensyn!